Digitale tjenester - DSA

For at sikre et trygt og pålideligt onlinemiljø har udbydere af digitale tjenester pligt til at efterleve en række regler. Reglerne følger af forordning om digitale tjenester, der på engelsk hedder 'Digital Services Act' (DSA).

Ved kongelig resolution af den 29. august 2024 er ressortansvaret for DSA-tilsynet flyttet til Digitaliseringsministeriet fra Erhvervsministeriet. DSA-tilsynet er nu placeret i Digitaliseringsstyrelsen.

Hvad er en digital tjeneste?

En digital tjeneste fungerer som mellemled mellem brugere - altså tjenester, hvor brugere eller virksomheder kan dele indhold og produkter. Det kan være sociale medier, søgemaskiner og online markedspladser.     

Eksempler og definitioner på digitale tjenester

Regler for digitale tjenester

For udbydere/ virksomheder

Udbydere af digitale  tjenester skal overholde en række regler, som følger af DSA. Typen af tjeneste er afgørende for, hvilke regler din virksomhed skal følge.

Læs om reglerne for digitale tjenester

Sådan klager du over en digital tjeneste

For borgere/ virksomheder

Du kan klage over en digital tjeneste, hvis du mener, at den har overtrådt reglerne i DSA. Bliv klogere på, hvad du kan klage over og få overblik over processen.

Klag over en digtal tjeneste

Særlig status

Pålidelig indberetter, forsker eller tvistbilægger

Du eller din organisation kan søge om at få en særlig status som pålidelig indberetter, godkendt forsker eller tvistbilæggelsesorgan over for onlineplatforme.

Læs om kriterierne og ansøg

Påbud til digitale tjenester

For myndigheder

DSA indeholder forpligtelser for myndigheder, der udsteder påbud til digitale tjenester om ulovligt indhold og udlevering af brugeroplysninger.

Læs om myndigheders pligter

Tilsyn med digitale tjenester

Digitaliseringsstyrelsen fører tilsyn med, at digitale tjenester overholder reglerne i DSA.

Læs om tilsynet med digitale tjenester