Beslutninger om digitalisering skal understøtte alle borgeres rettigheder og minimere risici for eksklusion.
Borgerrettede digitale løsninger skal udvikles med alsidig inddragelse af borgerne, tage afsæt i borgernes behov og være anvendelige for flest muligt.
Myndigheder skal anvende et letforståeligt sprog og bruge understøttende virkemidler.
Borgere skal have nem adgang til hjælp og vejledning i deres digitale kontakt med det offentlige.
Det skal være nemt, sikkert og trygt for støttepersoner at hjælpe digitalt.
Når borgere ikke har mulighed for at være digitale, skal der være alternativer til rådighed.
Digitaliseringsstyrelsen tilbyder et plug-and-play workshopkoncept om principperne, som alle interesserede offentlige myndigheder kan bruge.
Workshoppen tager 2,5 timer, og I står selv for at facilitere den.
Det sætter gang i mange gode samtaler og skaber et fælles sprog, der gør det nemmere at arbejde med principperne. Vores største anbefaling – gør det!
- Københavns Kommune
De fællesoffentlige principper for digital inklusion skal fremme ansvarlig og inkluderende digitalisering. Principperne er vejledende og skal være en hjælp til offentlige myndigheder i deres arbejde med inkluderende digitalisering.
Principperne er relevante for alle, der beskæftiger sig med offentlig digitalisering eller offentlig service på områder, hvor kontakten med borgerne er digital.
Har du forslag til en ny case, ideer og feedback til indholdet eller kender du et værktøj, andre kan få glæde af?
Skriv til os på: