Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Professionel systemforvaltning er vores ’License to operate’

28-09-2015 Klumme

Når vi kigger på omverdens forventninger til styrelsen, er der ingen tvivl om, at det at have en sikker og stabil drift er en afgørende forudsætning for de store digitale ambitioner i den offentlige sektor.

I Digitaliseringsstyrelsen har vi derfor ved årsskiftet etableret et dedikeret program, som skal professionalisere systemforvaltningen af alle de fællesoffentlige løsninger, som styrelsen har ansvar for. Visionen er, at dette skal brede sig til andre fællesoffentlige løsninger, så den samlede offentlige it-infrastruktur forbedres.

Vi arbejder på mange fronter. En grundpille er at etablere ensartede og effektive processer ved hjælp af den internationale standard ITIL. ITIL er bestemt ikke nyt i huset, da det har været en standard, som vi har arbejdet efter på mange af vores systemer. Men nu sker der en fokuseret harmonisering og øget anvendelse af ITIL på tværs af alle de systemer, som vi har ansvar for.

En anden indsats er at forbedre vores kommunikation, da det er en vigtig nøgle til gennemsigtighed og tryghed. Vi har samlet vores mange interessenter i en række netværk, som bidrager til dialog og fælles fremdrift. Og vi kan se at vores tilstedeværelse på fx Twitter både giver os godt input til professionaliserings-opgaven – og at vi ved at kommunikere denne vej, kan nå effektivt ud til mange følgere.

I arbejdet med den nye digitaliseringsstrategi forventer vi, at professionel systemforvaltning vil indgå som et tema, da det er her vi har vores License to operate.

Med venlig hilsen

Lars Frelle-Petersen