Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Myndighederne skal blive klar til Digital Post

30-09-2013 Klumme

Der er nu kun ganske få uger til, at det bliver obligatorisk for virksomhederne at kunne modtage digital post. Det er en enorm omstillingsproces, og der er stadig lang vej til målet. Kampagnen for at oplyse virksomhederne om overgangen er i fuld gang, og både Digitaliseringsstyrelsen, kommuner, regioner og statslige myndigheder arbejder hårdt på, at også myndighederne bliver klar til at sende og modtage digital post.

De sidste ugers presse har vist, at myndighederne langt fra er i mål med implementeringen af Digital Post. Fire ud af fem kommuner og kun én ud af fem statslige myndigheder svarer på digital post sendt til dem, og det er ikke godt nok!

Den positive side af sagen er, at der nu er sat særligt fokus på det arbejde, det kræver ude hos myndighederne at tage Digital Post i brug. Her i Digitaliseringsstyrelsen gør vi alt hvad vi kan for at støtte op om dette arbejde i form af vejledninger, tjeklister, informationsmøder og workshops. Og vi ser selvfølgelig også hele tiden på, hvordan vores arbejde kan blive bedre – vi bærer jo også selv en del af ansvaret.

Er virksomhederne klar?

Vi har netop gennemført anden runde af myndighedernes klarmelding til Digital Post og analyserer i øjeblikket på disse data. Mit håb er selvfølgelig, at myndighederne har rykket sig markant siden første klarmelding. Efter 1. november vil vi igen følge op på myndighedernes implementering. Vi skal sikre os, at virksomhederne også får indfriet deres berettigede forventninger om rent faktisk at modtage post i deres digitale postkasser og ikke mindst kunne skrive til og modtage et digitalt svar fra det offentlige.

Vi er midt i en enorm omstillingsproces for virksomhederne, som skal indarbejde helt nye rutiner for også at tjekke deres digitale postkasser. Jeg anerkender, at der er mange ender som skal mødes, for at vi kommer i mål med Digital Post til virksomheder til tiden – den 1. november 2013. Men med knofedt og markedsføring skal vi nok få både myndighederne til at sende og svare og virksomhederne til at benytte deres digitale postkasser.

Med venlig hilsen
Lars Frelle-Petersen