Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

En hverdag i digitaliseringens tegn – og borgerrettet kampagne på vej

30-10-2013 Klumme

Det er ikke uden bump på vejen, når man implementerer en ambitiøs digitaliseringsstrategi som den danske. Der har i den seneste tid været udfordringer med NemID og et stort fokus på, at mange virksomheder har haft svært ved at oprette deres Digital Post på trods af, at deadlinen er lige op over. Vi nærmer os samtidig en anden vigtig milepæl, 1. december 2013, hvor anden bølge af digital selvbetjening til borgerne bliver en realitet – og som optakt til det skyder Digitaliseringsstyrelsen i slutningen af november en stor fællesoffentlig kampagne i gang.

At gøre alle virksomheder i Danmark i stand til at modtage Digital Post fra det offentlige er en stor og svær omvæltning. Men når det offentlige hvert år kommer til at kunne spare ca. 400 mio., og det samtidig vil lette hverdagen i virksomhederne, er det også en vigtig og rigtig forandring. Og en forandring, som vi skal lære af i forhold til, at det næste år kommer til at handle om for alvor at få borgerne klar til meget mere digital kommunikation.

Her dagen før dagen kan vi se, at vi faktisk er kommet næsten i mål i forhold til virksomhederne, som har gjort en stor indsats for at komme så langt. Og vi skal derfor både takke dem, og de mange, som har hjulpet med at supportere dem undervejs, for, at der er ca. 430.000 virksomheder, som nu har bestilt deres medarbejdersignatur. Der er stadig et godt stykke vej endnu, før alle postkasser er oprettet og alle oplever, at posten lander digitalt. Men vi er alt andet lige godt på vej.

Borgerne er i forvejen på nettet

Så store forandringer, som dem vi er i gang med, kræver omstilling hos alle. Det bliver fx i stigende grad vigtigt, at vi er gode til at kommunikere om de fordele, der er ved digital kommunikation, og myndighederne skal blive endnu bedre til at hjælpe undervejs. Vi skal fortælle borgerne, hvad de konkret skal, hvor de finder løsningerne, og hvor der er hjælp at hente. Og så skal vi sørge for, at den kritiske infrastruktur kører, som den skal.

Hovedparten af borgerne er heldigvis parate og anvender allerede i dag it i hverdagen. For dem er det helt naturligt at kommunikere digitalt. Hele 89 pct. af borgerne mellem 16-89 år har internet i hjemmet, hovedparten af dem er på nettet hver uge og heraf er de fleste på nettet hver dag. Ca. 8000 ældre deltog i Seniorsurf-dagen i starten af oktober, så også de ældre er i stigende grad klar.

Vi er samtidig meget bevidste om, at der altid vil være borgere, der har svært ved eller simpelthen ikke kan anvende den digitale kommunikation med det offentlige. De borgere vil få hjælp og vejledning, ligesom der er gode muligheder for it-undervisning, eller de vil kunne fritages fra den digitale kommunikation, når der er særlige forhold, der gør det nødvendigt.

Den lokale indsats er afgørende

De allerfleste danskere bruger altså it hver dag, og det giver os et stærkt udgangspunkt – også selvom teknikken indimellem driller os. Det drejer sig derfor nu om at gøre borgerne bevidste om, at kontakten med det offentlige starter på nettet. Det er det, som den kommende fællesoffentlige kampagne bidrager til, herunder med et særligt fokus på Digital Post, så vi er sikre på, at borgerne til november næste år, er klar, når posten fra det offentlige også bliver digital for dem.

For at kampagnen skal lykkes og budskaberne nå bredt ud til danskerne er kommuner, biblioteker, organisationer mv. helt afgørende. Jeg opfordrer derfor myndighederne til at deltage i samarbejdet ved at informere og afvikle aktiviteter. Kampagnen støtter op om den lokale indsats via materialer og en stor landsdækkende medieindsats med visning af en kampagnefilm på TV2, OBS, TV2-regionerne m.fl. samt en webindsats på relevante hjemmesider.

Lanceringen af kampagnen sker den 25. november 2013, og vi slutter denne omgang kampagne den 31. januar 2014, når borgerne er godt klædt på.

Med venlig hilsen
Lars Frelle-Petersen