Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Nedtælling til første bølge

15-11-2012 Klumme

Den 1. december er en vigtig milepæl i indsatsen for at gøre det offentlige Danmark mere digitalt. Mens ungerne står tidligt op for at åbne den første kalenderlåge, står det offentlige nemlig klar til at tage imod de borgere, som skal flytte, skrive lillesøster op til vuggestue eller bestille et nyt sundhedskort. Og det sker ikke over telefonen eller ved skranken, men på internettet.

I foråret vedtog et stort flertal i Folketinget en ambitiøs lov, der baner vejen for at gøre danskernes kommunikation med det offentlige obligatorisk. Formålet står klart. Det offentlige skal moderniseres, så borgerne oplever en god og fleksibel digital service - og det offentlige skal spare penge på administration. Penge som kan bruges bedre på eksempelvis sundhed og omsorg og til at stimulere til vækst i den private sektor. Finansministeriet sætter rammerne for denne omstilling af servicen, men det er i høj grad kommunerne som skal løfte den store og vigtige opgave i mødet med borgerne.

Når vi skyder den fællesoffentlige kommunikationskampagne om den nye digitale virkelighed i gang, sker det derfor naturligvis i en kommune, Gladsaxe Kommune. Her sætter finansministeren kampagnen i gang sammen med borgmesteren og kommunens medarbejdere, ældreorganisationerne og bibliotekerne.

De færreste kommer til at kunne læne sig tilbage, de sidste par uger inden kalenderlyset skal tændes. I Digitaliseringsstyrelsen er der lys i vinduerne til sent – og det er jeg sikker på, at der også er i mange kommuner og hos deres it-leverandører. Lad os sætte alle sejl til og gøre den første bølge af obligatoriske selvbetjeningsydelser til en god oplevelse for borgerne.

Direktør Lars Frelle-Petersen