Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Borger.dk vil give danskerne en endnu bedre brugeroplevelse

05-03-2015 Klumme

Borger.dk så lyset første gang i 2007, og der er sket meget siden. Den teknologiske udvikling ude i den store verden har været enorm, og også den fællesoffentlige portal har været igennem en række store forandringer.

Senest er borger.dk blevet et vigtigt knudepunkt for de mere end 4,2 mio. borgere, som får Digital Post fra det offentlige. Og portalen giver også adgang til de mange selvbetjeningsløsninger, som løbende er blevet gjort obligatoriske at anvende for danskerne. I alt stiller de offentlige myndigheder ca. 2000 selvbetjeningsløsninger til rådighed på portalen. 

Borger.dk spiller dermed en vigtigere og vigtigere rolle i digitaliseringen af det offentlige Danmark. Derfor barsler Digitaliseringsstyrelsen snart med en ny og forbedret version af borger.dk. Brugervenlighedseksperter har i samarbejde med resten af borger.dk-holdet dykket yderligere ned i brugernes behov, bl.a. igennem gentagne brugertests i udviklingsforløbet. Resultatet er fx en kortere vej til selvbetjeningsløsningerne. 

Det travleste år siden lanceringen

Sidste år havde portalen 27,4 mio. besøg, og de høje besøgstal ser ud til at fortsætte i år. Alene i januar var tallet oppe på 3,1 mio. besøg. Årsagerne til den store trafik bunder blandt andet i, at borger.dk siden sidste år har været tilpasset mobile enheder, at flere og flere kommer forbi portalen for at tjekke og sende deres digitale post, og at en række selvbetjeningsområder er gjort obligatoriske. 

I dette tema kan du også læse mere om, hvorfor Udbetaling Danmark oplever, at borger.dk er en effektiv kommunikationskanal. Endelig kan du få et kig ind i maskinrummet og blive klogere på, hvordan borger.dk tager sin egen medicin, når det gælder arbejdet med brugervenlighed i den offentlige, digitale service. 

God læselyst

Med venlig hilsen 

Lars Frelle-Petersen