Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Danskerne rykker over på de digitale kanaler

03-06-2014 Klumme

4,7 millioner borgere over 15 år skal frem mod 1. november blive klar til Digital Post fra det offentlige. Det er en stor overgang og dermed ét af de vigtigste fokusområder for Digitaliseringsstyrelsen i år. Vi løfter sløret for, hvordan det går her fem måneder inden skæringsdagen.

Den 1. marts i år blev det muligt for borgerne at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige. Siden den dato har vi løbende fulgt udviklingen i, hvor mange borgere, der er henholdsvis tilmeldt og fritaget fra Digital Post. Og statistikkerne er frit tilgængelige på vores hjemmeside.

Én af de reaktioner, jeg ofte får af pressen, interesseorganisationer og samarbejdspartnere, er: ”Tak for tallene – men går det egentlig godt eller skidt?” Derfor gør vi her i nyhedsbrevet status for overgangen til Digital Post.

2,1 millioner borgere nu klar til Digital Post

Konklusionen er, at udviklingen ser rigtig fornuftig ud. I sidste uge var der 1,968 mio. borgere tilmeldt Digital Post. Alene i de sidste 14 dage er 220.000 kommet til. Og efter sommerferien sætter det offentlige for alvor alle sejl til for at sikre, at alle borgere bliver bekendt med og trygge ved overgangen til Digital Post.

Per 1. december indfører Danmark desuden obligatorisk digital selvbetjening på yderligere 27 serviceområder. Danskerne skal dermed fremover bruge PC’en, når de fx skal ansøge om byggetilladelse eller forældremyndighed, anmode om skilsmisse eller forny parkeringslicens. Læs mere om de nye selvbetjeningsløsninger her.

Øget fokus på it-sikkerhed i de offentlige løsninger

I sidste uge måtte vi fortælle, at pilotudgaven den nye NemID-klient til mobile enheder, som vi havde forventet at lancere i slutningen af maj, bliver en kende forsinket. Det rykker ikke ved, at NemID til smartphones og tablets går i luften inden sommerferien i år. Dermed vil borgerne fx kunne logge på en selvbetjeningsløsning på borger.dk – og fra august kunne tjekke deres digitale post – når de er på farten.

Den mindre udskydelse er naturligvis lidt ærgerlig. Men det er rigtig vigtigt, at vi holder fokus på kvalitet og sikkerhed – for alle platforme – i den offentlige it-infrastruktur, som borgere og virksomheder skal bruge i deres hverdag.

Der er for mig ingen tvivl om, at arbejdet med effektiv og sikker digitalisering af den offentlige sektor vil stå meget højt på dagsordenen i de kommende år. Vi skal have fuldt fokus på at gøre de enkelte it-løsninger og fællesoffentlige infrastrukturer sikre, fleksible og nemme at bruge. Det er simpelthen en grundlæggende forudsætning for at opnå de gevinster for den enkelte og for samfundet, som digitaliseringen kan føre med sig.

I Digitaliseringsstyrelsen opprioriterer vi også it-forvaltnings- og it-sikkerhedsopgaven. Vi søger for eksempel i disse dage en ny it-orienteret vicedirektør, som blandt andet vil få ansvar for en yderligere fokusering og udvikling af styrelsens opgaver på it-sikkerhedsområdet.

Se alle ledige stillinger i Digitaliseringsstyrelsen her

Med venlig hilsen
Lars Frelle-Petersen