Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Vi vil være mobile

22-01-2013 Klumme

Det offentlige har ikke råd til at digitalisere hovedløst, fordi vi på samme tid forvalter skatteborgernes penge og integritet og skal gøre det kompromisløst uden uanede ressourcer til det. Men vi vil være mobile om et år.

Teknologien tager med jævne mellemrum et tigerspring. Udbredelsen af smartphones og tablets har været et sådant. På få år har halvdelen af danskerne fx fået en smartphone.

I sundhedsvæsenet er man vant til, at ny teknologi og nye behandlingsformer er udgiftsdrivende. Hvis man kan blive rask ved hjælp af en ny metode, så har den enkelte borger en forventning om også at blive det – uanset omkostning. På samme vis har mange borgere med en smartphone en klar forventning om, at de kan få ordnet deres ærinder med det offentlige på farten.

Vi i det offentlige har ikke råd til at digitalisere hovedløst. Vi forvalter på samme tid skatteborgernes penge og integritet. Vi må derfor være kompromisløse i forhold til sikkerheden i håndteringen af fx følsomme personoplysninger, og vi har ikke uanede midler til dette. Det er derfor udfordrende fx at finde den rigtige løsning på at overføre NemID til mobile platforme.

Mange unge og ældre ser tablets som deres genvej til et mere digitalt offentligt Danmark, og vi skal derfor lykkes med at være til stede på de mobile platforme som led i de ambitiøse mål for 2015. Vi har endnu ikke den færdige arkitekttegning klar, men vi er stålsatte på, at det skal lykkes inden for et års tid, så borgernes ærinder med det offentlige ikke bare kan blive løst hjemme fra sofaen, men også fra bussen eller tilskuerpladserne til sønnikes fodboldtræning.

Med venlig hilsen
Lars Frelle-Petersen