Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Nu designer vi centrale byggeklodser i fremtidens digitale Danmark

15-04-2015 Klumme

De sidste par år har rykket det offentlige Danmark over på de digitale kanaler. 4,3 mio. danskere får posten fra det offentlige digitalt, og på en lang række områder skal man nu betjene sig selv via fx Borger.dk. Det er et stærkt fundament at bygge videre på men medfører også et stort ansvar, og vi hviler derfor ikke på laurbærrene.

Nye generationer af Digital Post og NemID 

Danskerne er digitale – det forpligter. Vi har derfor fortsat fokus på at forbedre og fremtidssikre nogle af de centrale elementer i den offentlige it-infrastruktur, så det bliver lettere for borgere og virksomheder at navigere i det digitale samfund. 

Der er en ny og mere brugervenlig version af Digital Post på vej, som skal være klar primo 2016. Og i de kommende år skal flere af de store infrastrukturkomponenter i udbud. Først i rækken står næste generation NemID og en afløser for Digital Post. Det er komplekse løsninger, som har stor betydning i danskernes hverdag, og det er derfor en opgave, vi tager meget alvorligt. 

Samtidig er vi i gang med at udarbejde den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der skal pege frem mod 2020. Her bliver et af de vigtigste fokusområder at videreudvikle og forvalte Danmarks it-infrastruktur, så den bliver robust, sikker og samtidig så fleksibel, at den kan gøres tilgængelig fra de forskellige teknologiske platforme, man vil benytte i fremtiden. 

Sammenhængende infrastruktur skal skabe værdi for brugerne 

Perspektivet er dog bredere. Der tegner sig et billede af, grænserne mellem offentlige og private digitale løsninger på flere områder er ved at blive brudt op.

Løsninger som Digital Post og NemID bruges fx også i den private sektor, og brugerne oplever i stigende grad, at de agerer i et sammenhængende digitalt univers, hvor man sømløst bevæger sig fra en offentlig digital service til en privat tjeneste. Det gør selvfølgelig opgaven endnu mere kompleks og kræver, at vi i tilrettelæggelsen af de store udbud tænker de private parter ind tidligt i forløbet.

Det bliver i det hele taget afgørende i den nye strategi, at den offentlige digitale service skaber øget værdi for borgere og virksomheder – gennem hurtigere, mere sammenhængende og brugervenlig digital service. Brugerne skal opleve, at digitalisering af kommunikationen med det offentlige – fx Digital Post – giver dem nogle klare fordele i deres hverdag. Det betyder, at vi skal have øje for hele brugerrejsen, når vi designer de centrale byggeklodser i vores digitale infrastruktur. 

I dette nyhedsbrev kan du derfor læse om, hvordan vi arbejder med fremtidens NemID og Digital Post. Vi har nu en unik mulighed for at gentænke, videreudvikle og forbedre nogle af delene i vores fælles it-infrastruktur og dermed forbedre brugernes oplevelse af den offentlige digitale service.