Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

Hvad skal I lave efter 2015?

29-04-2013 Klumme

Dette spørgsmål møder vi i stigende grad fra omverden – som regel i samme åndedrag, som spørgsmålet om, hvordan vi vil komme godt i land med de mål, som vi allerede har sat os.

Digitaliseringsstrategien viser vejen fra 2011 og frem mod 2015. Vækstplanen har sat de overordnede mål for moderniseringen af den offentlige sektor frem mod 2020. Det er derfor naturligt, at omverden begynder at spørge til, hvad der kommer efter digital post, selvbetjening og mobil NemID – selvom vi som arbejder med det i det daglige, synes at vi har meget at se til med at komme i mål.

Digitaliseringsstyrelsen udarbejder hvert halve år en status på fremdriften på den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Strategien går fra 2011 til 2015, og vi er dermed snart halvvejs. På de fleste områder går det den helt rigtige vej med de småsten på vejen, som nu engang er en naturlig del af it-projekter. På andre områder, som fx digital post til virksomheder er der væsentlige udfordringer, hvor vi skal tage et bredt ansvar hos de offentlige myndigheder, der skal sørge for at sende deres breve digitalt. På samme vis som virksomhederne skal tage deres ansvar og være klar med NemID og tilmelde sig postkassen. En klassisk forandringsopgave, hvor kommunikation og samarbejde er afgørende.

Vi skal høste, før vi kan så

En af Digitaliseringsstyrelsens væsentligste ledelsesopgaver i det kommende år bliver at holde fokus, tage de fornødne sværdslag og eksekvere de 69 initiativer i digitaliseringsstrategien. Vi bliver nødt til at komme succesfuldt i land med de ambitiøse mål i 2015, så vi har en sund grobund for nye ideer og strategiske satsninger.

Med en succesfuld lancering af første bølge selvbetjening tog vi et stort skridt i den rigtige retning, men alene i år kommer der op til 30 yderligere serviceområder til, som danskerne skal tage til sig. Så ingen i den offentlige sektor, som arbejder med digitalisering og borgerservice kan hvile på laurbærrene, selvom vi er godt på vej. Vi kommer til at arbejde endnu mere med brugervenlighed, intelligent anvendelse af data, kommunikation med videre.

Debatten om fremtidens velfærd

Digital velfærd er uden tvivl et af de væsentlige bud på, hvad der kommer mere af efter 2015, og derfor er det arbejde som pågår lige nu med at lave den første strategi for de store velfærdsområder sundhed, social og uddannelse afgørende for fremtidens digitalisering. Men der skal en endnu større omstilling til, hvor it bliver en naturlig del af den offentlige service og hverdag og bliver førstevalget, ikke alternativet til den fysiske verden. Vi skal fx blive meget bedre til at dele data, vi skal tænke mindre i geografiske afstande og lovgivning, og arbejdsgange skal tænkes digitalt fra start.

I Digitaliseringsstyrelsen er der fokus på at eksekvere på strategien og sikre de lovede økonomiske gevinster og bedre digital service i danskernes hverdag. Vi begynder dog også at skulle tænke os godt om i forhold til den videre færd. Vores politikere skal de kommende år tage de vigtige drøftelser af, hvad der skal til for at forme fremtidens borgerservice, når vi når frem til 2020 og 2025 - og nogle af os er blevet gråhårede. Den vigtige debat om digital velfærd pågår lige nu, og politikerne giver deres bud i filmene nedenfor. Du er velkommen til at give dit bud på, hvad der mere skal til.

Med venlig hilsen
Lars Frelle-Petersen