Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Europæerne skal med på den digitale vogn

23-03-2012 Færdigheder

Den 26. – 30. marts giver kampagnen Get Online Week en ekstra hånd til de mennesker, som endnu ikke er online. Kampagnen er støttet af EU-Kommissionen og omfatter 50 lande i og uden for Europa.

I Danmark er det Digitaliseringsstyrelsen, Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Kulturstyrelsen og bibliotekerne, som står bag kampagnen. Og selvom danskerne er med helt i front, er der stadig behov for aktiviteter på fx biblioteker og i datastuer. Se her for en oversigt over de steder i landet, hvor du kan finde et Get Online Week arrangement

Et fælles projekt

Frivillige organisationer, biblioteker og offentlige myndigheder bidrager frem mod 2015 til at nå det ambitiøse mål om at digitalisere kommunikationen mellem borgerne og det offentlige. Målet er via besparelser på fx porto at sikre fremtidens velfærd og yde endnu bedre service til borgere og virksomheder.

”Der ligger en fælles opgave i at hjælpe flest muligt med at komme i gang på nettet, og opbakningen fra foreninger og bibliotekerne er rigtig vigtig for, at vi kan lykkes med at digitalisere kommunikationen mellem borgerne og det offentlige,” siger Charlotte Münter, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

”Bibliotekerne har stor erfaring med at formidle offentlig information på nettet til de borgere, som har brug for hjælp. For at få flere med på digitaliseringsvognen er det vigtigt, at bibliotekerne understøtter indsatsen lokalt ved at hjælpe der, hvor borgerne er – både fysisk og kompetencemæssigt, og jeg synes det er super flot, at så mange biblioteker bakker op om indsatsen”, siger Anne Mette Rahbæk, direktør i Kulturstyrelsen.

I Sverige, Holland og Danmark er omkring 80 pct. af de 16 til 74-årige på internettet dagligt. Gennemsnittet i de 27 EU-medlemslande er på 56 pct. Men selvom Danmark er med helt i front, og 90.000 flere ældre kom på nettet i 2011 set i forhold til 2010, er der stadig borgere, som skal have hjælp til at komme godt i gang.

Hjælp at hente

Over hele landet står datastuer, biblioteker og oplysningsforbund derfor i næste uge klar til at gøre en ekstra indsats for at få flere danskere med på den digitale vogn.

”Ældremobiliseringen vil gerne med tiltag som Get Online Week være med til at støtte og gøre opmærksom på nettets muligheder. Under Get Online Week står omkring 160 af vores datastuer parat til at hjælpe.

Ældremobiliseringen tilbyder gratis undervisning til de ældre, der gerne vil lære om digitale løsninger som netbank, e-post samt de offentlige selvbetjeningssider”, siger Jørgen Fischer, formand for Ældremobiliseringen.

I Ældre Sagen har flere lokalafdelinger allerede øget kursusudbuddet og sørger for undervisning i trygge rammer, så også borgere, for hvem computere og digital selvbetjening er noget helt nyt, kan være med.

”Der er et stort behov for uddannelse blandt de 400.000 danskere over 65 år, der aldrig har været på internettet. Vores frivillige gør en stor indsats og afholder cirka 5.000 it-kurser og arrangementer om året. Vi må dog ikke glemme, at det altså ikke er alle ældre, der kan blive digitale", siger adm. direktør Bjarne Hastrup fra Ældre Sagen.

Det er en vigtig del af digitaliseringsstrategien at sikre hjælp til de borgere, som har svært ved at bruge computer og internet. Finansministeriet samarbejder derfor med de relevante organisationer – heriblandt, KL, ældreorganisationerne og bibliotekerne om at udarbejde en plan for den hjælp og støtte, der er nødvendig.

Mere information

Hvis du vil vide mere om de mange lokale initiativer under Get Online Week kan du kontakte Michael Fagerlund Andersen på telefon 7231 9254 eller e-mail: mfand@digst.dk
 
Vil du som journalist vide mere om Get Online Week og den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, kan du kontakte Kommunikationsrådgiver Geske Fischer-Hansen, Digitaliseringsstyrelsen på telefon 4090 6073 eller e-mail: gfh@digst.dk