Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Vejnavne: Kommunerne sætter selv deres punktummer

12-03-2017 Digitaliseringsstyrelsen

Arbejdet med at sikre bedre grunddata, det vil sige data om bl.a. adresser, områder og vejnavne, stiller ikke krav til punktummer eller ej.

Diverse medier var fredag ude med en nyhedshistorie om, at staten har stillet krav til Herning Kommune om, at de skulle ændre deres vejnavne. Påstanden er, at der er sendt brev ud med krav om punktummer i forkortelser, og at det har medført ændringer i 53 vejnavne i kommunen. Dette er ikke korrekt. Kommunerne vælger selv deres vejnavne og hvordan de vil stave dem.

Der pågår løbende et arbejde med at gøre data om bl.a. veje bedst muligt. Det er Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, der i samarbejde med kommunerne arbejder med at højne kvaliteten af data bedst muligt, herunder sikre entydighed i adresser. Det er fx vigtigt, når ambulancen skal nå effektivt frem til en adresse. Punktummer eller ej er dog ikke en del af dette arbejde, oplyser styrelsen. 

Digitaliseringsstyrelsen har et tæt samarbejde med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering om at sikre bedre grunddata, det vil sige data om bl.a. adresser, områder og vejnavne. Men ingen af styrelserne stiller krav om punktummer eller ej. 

DR har i øvrigt beklaget, at de sendte et nyhedsindslag med den forkerte vinkling fredag d. 10. marts. Se hele rettelsen her.

Fakta om vejnavne

Vejnavne fastsættes af kommunalbestyrelsen efter de regler, som findes i adressebekendtgørelsens kapitel 2, §§ 4-8. Her fremgår det af § 6, stk. 2, at vejnavnet fastsættes i overensstemmelse med Dansk Sprognævns Vejledning i retskrivning af vejnavne. Denne vejledning som er fra 2001 indeholder bl.a. et afsnit om anvendelsen af punktummer. Vejledningen er udarbejdet af Dansk Sprognævn og Institut for Navneforskning med henblik på at gøre registreringen af vejnavne ensartet.