Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Udbredelsen af Digital Post til danskerne er gået godt

22-05-2015 Digitaliseringsstyrelsen

Kampagnen om overgangen til Digital Post er nu blevet evalueret og i den forbindelse er danskerne blevet spurgt til kendskab og holdninger til den digitale kommunikation med det offentlige.

Kendskabet til Digital Post er meget højt – ved overgangen 1. november 2014 var det på hele 98 pct. Også kendskabet til at man selv har ansvar for at tjekke sin digitale post er høj, her svarede 96 pct. af borgerne ja. 

I forbindelse med kampagnen var der i alt 592 positive eller neutrale presseklip vedr. Digital Post. Presseklippene var repræsenteret i et bredt spektrum af forskellige medier, dog med en klar overvægt i de regionale og lokale medier, samt i online medier. Mange forskellige befolkningsgrupper er således blevet eksponeret for PR-kampagnen.

Kampagnen har leveret gode resultater ligesom den omfattende pressedækning og den store kommunikationsopgave som medarbejdere i borgerservice og på bibliotekerne løftede har haft stor effekt. 

Digitaliseringsstyrelsen har yderligere vundet en pris for bedste nationale kampagne med kampagnen om overgangen til Digital Post.

Læs mere om prisen her

Danskerne: Mere tid i hverdagen med offentlig digitalisering

Evalueringen viser også at danskerne synes at den digitale indgang til kommunen og andre myndigheder giver mere tid i en travl hverdag. 78 pct. svarer at de er helt eller delvist enige i, at de sparer tid ved at anvende offentlige services på internettet. Derudover svarer 90 pct., at de er helt eller delvist enige i, at det er en fordel at kontakte de offentlige myndigheder online, fordi de kan gøre det, når det passer dem.

Der er hjælp at hente på biblioteker og borgerservice når det gælder digital kommunikation, og det ved 78 pct. af borgerne. De ældre (60+) er særligt godt informeret om at der er hjælp at få på borgerservice og bibliotekerne. Her er kendskabet helt oppe på 92 pct. 

Læs flere konklusioner i evalueringsrapporten (pdf)

Se hele undersøgelsen, der er gennemført i februar 2015 (pdf)