Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Log på som virksomhed med dit private NemID

06-05-2015 Digitaliseringsstyrelsen

Nu bliver det snart muligt at logge på fx momsindberetning og NemRefusion med privat NemID. Det medfører en stor administrativ lettelse for en lang række små virksomheder og foreninger.

Som led i regeringens nyeste vækstudspil er der også fokus på let adgang til offentlig digital selvbetjening for især små virksomheder og de frivillige foreninger. Fra efteråret vil de nemlig ikke længere skulle bruge NemID medarbejdersignatur, men kan i stedet bruge deres private NemID til at agere på virksomhedens vegne.

Tilbuddet vil omfatte enkeltmandsvirksomheder og andre virksomhedsformer, hvor der kun er én person, som er tegningsberettiget. Det omfatter cirka 275.000 virksomheder. På sigt vil helt op til i alt 600.000 virksomheder og foreninger få glæde af den nye løsning.

Hvad betyder løsningen i praksis?
I november 2013 blev det obligatorisk for virksomheder og visse foreninger at have en digital postkasse, så de kan kommunikere digitalt med det offentlige. Samtidigt blev det obligatorisk for virksomheder og visse foreninger at anvende en række digitale selvbetjeningsløsninger, fx NemKonto, NemRefusion og momsindberetning. Sammen med den digitale postkasse tilgås disse løsninger i dag med NemID medarbejdersignatur.

Målet er, at den nye løsning virker de fleste steder fra efteråret, men der kan være digitale tjenester, der vælger først at åbne for muligheden på et senere tidspunkt.