Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Ældre slår unge i Digital Post

13-11-2015 Digitaliseringsstyrelsen

De unge må se sig slået af de ældre, når det kommer til den daglige brug af Digital Post. Borgere mellem 65-74 år er nemlig Danmarks bedste til at tjekke Digital Post, mens de unge halter bagefter, viser nye tal fra Digitaliseringsstyrelsen.

For et år siden, 1. november 2014, blev det obligatorisk for alle borgere over 15 år at modtage post fra det offentlige digitalt, medmindre man er fritaget. Nu viser tal fra Digitaliseringsstyrelsen, at de 65-74 årige er Danmarks bedste til at huske at tjekke deres digitale post. 

"Omkring en halv million borgere i alderen 65-74 år er tilmeldt Digital Post. Det svarer til otte ud af ti borgere i hele aldersgruppen. Blot to procent af de tilmeldte i gruppen har modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang. Det gør de 65-74 årige til de bedste i Danmark i forhold til at tjekke den digitale post," fortæller kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Louise Palludan Kampmann. 

Anderledes står det til hos de unge. Blandt de tilmeldte unge mellem 15 og 24 år har 10,7 pct. modtaget Digital Post indenfor de seneste seks måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang. Generationen af ”digitalt indfødte”, som de unge ofte kaldes, halter altså bagefter de ældre, når det gælder Digital Post. Dermed risikerer de at overse vigtig post fra det offentlige såsom indkaldelser til sygehuset og meddelelser om SU.

Blandt den samlede danske befolkning, der er tilmeldt Digital Post har 4,2 pct. modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang.

Pensionen klares fra lænestolen

Ikke kun ved Digital Post, men også ved brugen af digital selvbetjening, er de ældre borgere godt med. Hos Udbetaling Danmark kan man fx se, at de digitale selvbetjeningsløsninger knyttet til pensionsudbetalinger bliver brugt flittigt, fortæller underdirektør digitalisering i ATP, Anders Schmidt Hansen:
 
”Vi ser en meget positiv udvikling i danskernes brug af de digitale løsninger. 94 pct. søger om folkepension via den digitale selvbetjeningsløsning, og skal der ændres noget i pensionen, så klarer 95 pct. det også selv over nettet,” siger Anders Schmidt Hansen og fortsætter: 
 
For mange er det en hjælp, at de kan bruge de digitale løsninger, når og hvor det passer dem. Vi oplever naturligvis også, at borgere indimellem ringer ind og beder om hjælp, men generelt er de fleste blevet rigtig gode til at klare det hjemmefra med vores digitale selvbetjeningsløsninger,” slutter Anders Schmidt Hansen.
FAKTA om tallene vedrørende brug af Digital Post
Tallene vedrørende danskernes brug af Digital Post er fra den nyeste opgørelse, der er foretaget ved udgangen af september 2015. Tallene viser følgende:
  • 4,3 mio. danskere er tilmeldt Digital Post.
  • 4,2 pct. af de danskere, der er tilmeldt Digital Post, har ikke tjekket deres post det seneste halve år.
  • Ca. 0,5 mio. borgere i alderen 65-74 år er tilmeldt Digital Post. Det svarer til 80 pct. af alle borgere i aldersgruppen.
  • 1,9 pct. af de tilmeldte i alderen 65-74 år har modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang.
  • I alt er 716.219 borgere mellem 15 og 24 år tilmeldt Digital Post.
  • Af de tilmeldte i denne aldersgruppe har 10,7 pct. modtaget Digital Post indenfor de seneste 6 måneder, men har ikke været logget ind i perioden eller haft besøg via en læseadgang. 


FAKTA om tallene vedr. Digital Selvbetjening

  • Sidste år blev det obligatorisk at bruge den digitale selvbetjeningsløsning ved ansøgninger om eller ændringer til pension.
  • 94 pct. søger om folkepension gennem den digitale selvbetjeningsløsning.
  • 95 pct. foretager ændringer i pensionen digitalt.

FAKTA om fritagelse fra Digital Post

Det er muligt at blive fritaget fra Digital Post, hvis man ikke er i stand til at modtage posten digitalt. Læs mere om fritagelse på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside