Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Udbytterigt kickoff-arrangement for ny digitaliseringsstrategi

01-12-2014 Digitaliseringsstrategien

Tirsdag den 25. november var den gamle Børssal fyldt med mere end 200 diskussionslystne digitaliserings- og it-eksperter fra den private og offentlige sektor. Digitaliseringsstyrelsen og IT-branchen var værter for et kickoff-arrangement for en ny digitaliseringsstrategi for 2016-2020.

ITB, deltagere på kickoff til den nye digitaliseringsstratgi 2014
Fotograf: Mark Thyrring.

Finansminister Bjarne Corydon åbnede arrangementet med visioner for indholdet i den kommende strategi. Det offentlige skal i højere grad tage højde for borgere og virksomheders behov, og der skal leveres hurtigere svar baseret på en øget grad af digitalisering. Det offentlige skal skabe tryghed blandt andet via øget transparens om offentlige data og egne sager. Og digitalisering skal bidrage til udvikling af et større og mere konkurrencebetonet digitalt marked, som virksomhederne kan opnå markedsandele i. Med denne vision udledte finansministeren tre mål for strategien:


1. Det offentlige skal komme borgere og virksomheder bedre i møde
2. Digitalisering skal bruges som løftestang til at skabe rum i de offentlige budgetter
3. Digitalisering skal skabe vækst

På kickoff-arrangementet var der fokus på at drøfte udfordringer, ambitioner og målsætninger, som en ny digitaliseringsstrategi kan have fokus på. Via rundbordsdebatter om emner som erhvervslivets kommunikation med det offentlige, brugervenlighed, automatisering af sagsbehandling, velfærds-teknologi og it-sikkerhed blev dialogen mellem strategiens aktører, it-leverandører, politikere og embedsmænd kick-startet. De fremmødte deltog i diskussionerne med stor diskussionslyst og engagement.

Input til en ny digitaliseringsstrategi

Ved hjælp af Twitter og hashtagget #digdk leverede de fremmødte en bred pallette af tweets før, under og efter dagens debat i Børssalen. En af de gennemgående pointer var blandt andet efterspørgsel efter, at de fællesoffentlige parter leverer en ambitiøs og vidtrækkende strategi frem mod 2020.
Andre eksempler på tweets fra debatterne er:
- Borgere og virksomheder kan ikke forstå, at de skal aflevere de samme data igen – de forventer at det offentlige genbruger data.
- Privatlivsbeskyttelse og brugervenlighed er ej hinandens modsætninger
- Deregulering er vigtig så vi ikke automatiserer fortiden. Jf. IT i praksis finder kun 5 pct., at lovgivning understøtter digitaliseringspotentialet.

De mange tweets har Digitaliseringsstyrelsen og IT-branchen samlet, så at de kan indgå aktivt i arbejdet med en ny digitaliseringsstrategi. Derudover forventes pointerne at blive brugt i forbindelse med temaarrangementer af lignende karakter i foråret.

Baggrund

Den nuværende digitaliseringsstrategi for 2011-2015 har sat et højt ambitionsniveau for digitalisering af den offentlige sektor – særligt med målsætningen om, at al kommunikation mellem borgere/virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015. Det har i praksis betydet, at alle borgere og virksomheder i dag har en digital postkasse, ligesom der er indført obligatorisk digital selvbetjening på en lang række serviceområder, som fx ansøgning om boligstøtte og indberetning af barselsdagpenge. På den måde har strategien været med til at skabe et solidt grundlag for en fuld digital offentlig sektor.

Med den digitale omstilling følger en række muligheder for yderligere udvikling af den offentlige digitale service og fremtidssikring af den danske velfærd. Dem skal vi gribe.