Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Fælles europæisk kampagne sætter fokus på it-nybegyndere

20-03-2014 Digitaliseringsstyrelsen

Den 24-30 marts 2014 er der Get Online Week igen. Over hele Europa sætter kampagnen fokus på at give en hånd til de mennesker, der endnu ikke bruger internet i deres dagligdag. Over 180 steder landet over tilbyder i løbet af ugen aktiviteter for it-nybegyndere.

Danmark og danskerne ligger helt i top når det gælder anvendelse af it og internet. Hele 84 pct. af de 16 til 74 – årige er på internettet hver dag. Sammenlignet med EU-gennemsnittet på 62 pct. er danskerne rigtig godt med.

”Get Online Week er en del af vores indsats for at give flere danskere mulighed for at kommunikere digitalt med det offentlige. Selvom vi i Danmark er i front, er det vigtigt, at vi fortsætter med at gøre en ekstra indsats for at få de sidste med. Her er det fællesoffentlige samarbejde og opbakningen fra de frivillige organisationer og bibliotekerne et vigtigt element”, siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

Siden 2010 er antallet personer mellem 16 og 89 år, som aldrig har været på nettet, faldet fra 640.000 i 2010, til 337.000 i 2013. Det svarer til næsten en halvering.

Hjælp at hente
”Bibliotekerne gør en fantastisk indsats og tilbyder et væld af uformelle it-lærings aktiviteter året rundt. Alene i 2012 blev der afholdt mere end 4.400 kurser med over 34.000 deltagere.  På den måde er bibliotekerne med til at løfte en vigtig samfundsopgave”, udtaler Anne Mette Rahbæk, direktør i Kulturstyrelsen.

Også Ældre Sagen, Danske Seniorer og Telecentre Danmark tilbyder en bred vifte af it-undervisning.

”Vi har mere end 2.000 it-frivillige, som gør en kæmpe indsats og har undervist over 16.000 ældre alene i 2013," siger administrerende direktør Bjarne Hastrup fra Ældre Sagen.

Hos Danske Seniorer supplerer direktør Gerda Klemensen: ” I Danske Seniorers 100 datastuer underviser ældre andre ældre i computer, internet og offentlige selvbetjeningsløsninger. Vi arbejder ud fra tanken ”vi hjælper hinanden”, og vi når ud i de allermindste landsbyer, hvor mange har brug for hjælp.

Hos Telecentre Danmark hjælper de såvel ældre som unge. Bestyrelsesmedlem Gitte Olsen siger: ”Vores mål er at gøre alle, som kommer til os, digitalt selvhjulpne, hvad enten de ønsker at lære at betale regninger på netbank, kommunikere med venner og familie eller det offentlige.”

Kampagnen Get Online Week foregår i de fleste europæiske lande og sigter mod at nå ud til mere end 500.000 europæere.  I Danmark er det Digitaliseringsstyrelsen, der koordinerer kampagnen i et samarbejde med Telecenter Danmark, Danske Seniorer, Ældre Sagen og Kulturstyrelsen.