Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Vejledning til frontpersonale om mennesker med handicap og it

02-09-2013 Digitaliseringsstyrelsen

Vejledningen ”DIGIAL SELVBETJENING OG HANDICAP” er tiltænkt frontpersonalet på landets borgerservicecentre og biblioteker. Den giver et indblik i nogle af de udfordringer, som mennesker med handicap står med i forhold til at anvende it, ligesom den beskriver de mest benyttede kompenserende hjælpemidler

I de kommende år bliver mere og mere kommunikation med den offentlige forvaltning digital, fx skal borgeren fremover anmelde flytning eller ansøge om nyt sundhedskort på nettet. For mange mennesker vil det være en serviceforbedring og en lettelse af hverdagens travlhed at betjene sig selv med computeren hjemmefra i stedet for at stå i kø på et borgerservicecenter. Andre vil opleve at, digitaliseringen udgør en udfordring fx på grund af utilstrækkelige it-kompetencer eller et handicap.

For at hjælpe borgerne med at kommunikere digitalt med de offentlige myndigheder er der mulighed for at få hjælp og vejledning i blandt andet landets borgerservicecentre eller på biblioteker. Det kan være en udfordring for frontpersonalet på borgerservicecentrene at yde denne hjælp til borgere med handicap, da mange har særlige behov og brug for kompenserende hjælpemidler for at benytte it. Digitaliseringsstyrelsen har derfor udarbejdet vejledningen ”DIGITAL SELVBETJENING OG HANDICAP”, der beskriver it-relaterede udfordringer og kompenserende hjælpemidler til borgere med handicap.

Vejledningen kan bestilles hos Digitaliseringsstyrelsen eller hentes i digitalt format (pdf)