Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Myndigheder svarer ikke på digital post

30-09-2013 Digitaliseringsstyrelsen

Forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitet har undersøgt myndighedernes svar på henvendelser sendt via Digital Post. Undersøgelsens hovedkonklusion er, at myndighederne er alt for dårlige til at svare.

Forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitet har sendt en henvendelse via Digital Post til 243 myndigheder, hvorfra de kun har modtaget svar fra ca. hver tredje. Det står ifølge undersøgelsen særligt slemt til i staten, hvor kun hver femte myndighed har svaret. Forskerne har efterfølgende gennemført en tilsvarende undersøgelse i forhold til almindelig e-mail, hvor de modtog svar fra to ud af tre myndigheder.

Det har siden eDag3 i 2010 været et krav til myndighederne, at de er kontaktbare via Digital Post. Det er derfor ikke tilfredsstillende, hvis myndighederne ikke besvarer henvendelser sendt via Digital Post fra borgere og virksomheder.

Helt grundlæggende er det den enkelte myndigheds ansvar at sikre, at løsningen er implementeret korrekt, og at der er de nødvendige arbejdsgange i myndigheden til at håndtere den digitale post. Nøjagtigt som det er med papirpost.

Det er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at det, der halter, i høj grad er den organisatoriske implementering omkring det at tjekke den digitale post og sikre, at den besvares. Der er dog god grund til, at myndighederne tester, om de besvarer henvendelser sendt som digital post, da der kan være mange årsager til en manglende besvarelse.

tjeklisten for Digital Post er der hjælp til at gennemføre tests af implementeringen, så myndighederne kan få vished for, om de teknisk og organisatorisk har implementeret løsningen korrekt.

Digitaliseringsstyrelsen er i dialog med forskerne med henblik på at kunne drage mest mulig nytte af resultaterne. Læs rapporten her.