Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Kommunekonkurrence: Jagten på Danmarks mest digitale borgere

31-10-2013 Digitaliseringsstyrelsen

Mandag den 25. november går jagten ind på Danmarks mest digitale borgere. Det sker med lanceringen af den fællesoffentlige kampagne om digital kommunikation. Landets kommuner inviteres til at konkurrere om at få oprettet flest mulige digitale postkasser i perioden 25. november 2013 til 25. januar 2014.

Konkurrencen er ikke alene en konkurrence mellem landets kommuner, men også startskuddet til den nationale fællesoffentlige kampagne, der hen over vinteren skal informere borgerne om de nye krav til digital kommunikation med det offentlige.

Konkurrencen skal skabe opmærksomhed om den digitale postkasse, der bliver obligatorisk for alle borgere 1. november 2014. Desuden er konkurrencen en god anledning for kommunerne til at møde borgerne i øjenhøjde og slå fast, at der er hjælp at hente for de borgere, der fx har svært ved at oprette en digital postkasse selv.

Startskud på Københavns Hovedbanegård

Kampagnen og konkurrencen bliver skudt i gang på Københavns Hovedbanegård den 25. november om morgenen. Her vil Københavns Kommune gøre en indsats for, at flest muligt af kommunens borgere får oprettet en digital postkasse. Københavns Kommune opretter et mini-borgerservicecenter med bl.a. deres ’borgerservicecykel’, computere og borgerservicemedarbejdere, som vil tilbyde forbipasserende hjælp til at oprette en digital postkasse.

På dagen vil Digitaliseringsstyrelsen i regi af den fællesoffentlige kampagne også være repræsenteret på hovedbanegården og være klar til at tale om Digital Post med borgerne.

Deltagende kommuner

Vi håber, at et betydeligt antal af landets øvrige kommuner også ønsker at deltage i konkurrencen og tage aktivt del i jagten på at finde Danmarks mest digitale borgere.

Ambitionen er, at de øvrige deltagende kommuner også skal afholde events på fx banegårde, foran byens rådhus, på torvet eller lignende og her hjælpe borgerne med at oprette digitale postkasser og få en snak om digitaliseringen.

Digitaliseringsstyrelsen tilbyder i regi af den fællesoffentlige kampagne råd og vejledning i, hvordan de enkelte kommuner kan planlægge og afholde disse events.

To vindere i konkurrencen

Konkurrencen kårer to vindere blandt kommunerne. Den ene vinder er den kommune, der har den største andel af borgere, der bruger Digital Post på konkurrencens sidste dag, den 25. januar 2014. Den vindende kommune inden for denne kategori får titlen: ”Danmarks mest digitale borgere”.

Den anden vinder er den kommune, der i konkurrenceperioden opnår den største procentvise stigning i antallet af digitale postkasser. Vinderen af denne kategori får titlen af at være ”Danmarks digitale højdespringer”.

De to vindere kan i 2014 bruge titlen, når de skal promovere kommunen. Der udvikles et grafisk koncept, som vinderkommunerne kan bruge på deres hjemmeside og i e-mailsignaturer. I vinderkommunerne vil der yderligere blive trukket lod om flere gadgets blandt de borgere, der har en digital postkasse.