Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Flere danskere bruger internettet

28-11-2013 Digitaliseringsstyrelsen

Danskerne bliver stadig mere digitale. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik. Også de ældre danskere bruger i stigende grad internettet.

Vi bruger internettet mere og mere – også når vi skal i kontakt med det offentlige. Og de fleste af os er godt tilfredse med de offentlige hjemmesider. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. 86 pt. af danskere mellem 16 og 89 år er på internettet hver uge, og knap otte ud af ti har brugt de offentlige hjemmesider til at søge efter information.

Af de danskere, der har anvendt offentlige hjemmesider, er ca. 84 pct. tilfredse med, hvor nemt det er at finde de oplysninger, de søger. Og ca. 76 pct. er tilfredse med, hvor nemt det er at bruge tjenesterne på de offentlige myndigheders hjemmesider.

”Det er godt nyt. Tallene bekræfter, at internettet i stigende grad er det naturlige valg for danskerne, når de skal i kontakt med det offentlige. Vi skal naturligvis også være opmærksomme på, at for visse grupper, særligt de ældste, er tilfredsheden lavere. Derfor har vi også løbende fokus på, at de offentlige selvbetjeningsløsninger er smarte og lette at bruge” siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

Hjælp til de borgere der ikke er på nettet

Der er ligeledes sket en stigning i antallet af ældre over 65 år, der anvender internettet. Otte ud af ti af de 65-74-årige danskere har en computer derhjemme, og 67 pct. er på nettet hver uge. Men særligt i gruppen 75-89-årige er der en betydelig andel, der slet ikke anvender it. 36 pct. er på internettet hver uge, hvilket er en stigning på 6 pct. i forhold til sidste år, men lidt over halvdelen af de 75-89-årige har aldrig brugt internettet. 

”Vi er meget opmærksomme på, at der er borgere, der har svært ved it og som derfor skal have hjælp i forbindelse med digital kommunikation med det offentlige, hvilket det offentlige har et ansvar for at hjælpe med. Og man kan blandt andet få hjælp på borgerservice og på biblioteket. Samtidig gør for eksempel ældreorganisationerne og deres frivillige et stort stykke arbejde for at lære de ældre om it” siger Lars Frelle-Petersen

"At de ældre ikke er teknologiforskrækkede, og gerne vil benytte de mange nye løsninger, har de mere end 100.000 ældre, der gennem de sidste 15 år har været undervist i Ældremobiliseringen tydeligt vist. Men det er vigtigt, at man ikke overser de ældre, der ikke kan eller vil benytte de digitale løsninger”, siger Sekretariatschef i Ældremobiliseringen Gitte E. Olsen

”Ældre Sagen har omkring 2.000 it-frivillige, der gerne hjælper ældre med at lære at bruge internettet. Men vi må ikke glemme, at en stor gruppe borgere forsat vil have brug for hjælp til it, og nogen også brug for adgang til ikke-digitale løsninger. Det er helt afgørende, at det forsat er muligt at blive betjent på anden vis, for de, der har behov for det de næste år, selvom mere af kontakten til det offentlige bliver digitalt”, siger direktør i Ældre Sagen, Bjarne Hastrup.

Den 1. december bliver det obligatorisk for danskerne at betjene sig selv på yderligere 29 områder. Det betyder blandt andet, at man fremover skal vælge læge, ansøge om vielse og anmelde cykeltyveri på nettet. Fra 1. november 2014 skal danskerne til at modtage breve fra det offentlige i den digitale postkasse.

”Mange ved endnu ikke, at man som udgangspunkt skal modtage sin post digitalt pr. 1. november 2014. Der ligger derfor et stort arbejde forude for det offentlige med at gøre borgerne opmærksomme på dette og ikke mindst, at det er muligt at blive fritaget for at modtage digital post, fx hvis man ikke har adgang til computer og internet i sit hjem”, siger Bjarne Hastrup.

Der er netop igangsat en stor fællesoffentlig, borgerrettet kampagne bl.a. med fokus på Digital Post.

Det overordnede strategiske mål er, at 80 pct. af al den skriftlige kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt med udgangen af 2015.


Fakta: Sådan bruger danskerne it i 2013

  • 86 pct. af de 16-89-årige bruger internettet hver uge. Det er en stigning fra 84 pct. i 2012.
  • 78 pct. af de 16-89-årige har søgt information på offentlige hjemmesider det seneste år, hvilket er en stigning fra 75 pct. året før.
  • 30 pct. af de 16-89-årige har kontaktet det offentlige via e-mail i 2013, en stigning fra 23 pct. i 2012.
  • 81 pct. af de 65-74-årige har en computer i hjemmet, en stigning fra 77 pct. i 2012, og 82 pct. har internetadgang i hjemmet, en stigning fra 74 pct. i 2012. 
  • 67 pct. af de 65-74-årige anvender nettet hver uge, hvilket er en stigning fra 61 pct. sidste år. 61 pct. af de 65-74-årige har søgt information på offentlige hjemmesider i løbet af det sidste år, og 47 pct. har indgivet selvangivelse online. 
  • Blandt de 75-89-årige har 53 pct. computer i hjemmet, hvilket er en stigning fra 45 pct. i 2012. 51 pct. af de 75-89-årige har adgang til internet i 2013 mod 41 pct. året før. 
  • 36 pct. af de 75-89-årige anvender internettet hver uge mod 30 pct. sidste år.
  • Ca. 190.000 personer mellem 75 og 89 år, har aldrig anvendt internettet. Det er 20.000 færre end i 2012.  
  • 35 pct. af de, der bruger offentlige hjemmesider oplever tekniske problemer

For yderligere information se Danmarks Statistik.


Pressekontakt

Digitaliseringsstyrelsen, kontorchef Marianne Sørensen: Tlf. 41 29 80 67

Ældremobiliseringen, Sekretariatschef Gitte E. Olsen: Tlf. 20 91 48 10

Ældre Sagen, presse: Tlf. 33 96 87 90