Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Danmark slår europæisk rekord i digital kommunikation med det offentlige

29-05-2013 Digitaliseringsstyrelsen

Europa-Kommissionen offentliggjorde tirsdag den 28. maj 2013 benchmarkingen af brugen af offentlige digitale løsninger for 2012, og danskerne er helt i front. 46 pct. af de adspurgte europæere har været i kontakt med offentlige myndigheder via digitale løsninger. Tallet for Danmark er 64 pct., hvilket er europæisk rekord.

”De nye tal viser, at vi er langt med at skabe et mere digitalt offentligt Danmark. Digital selvbetjening gør det lettere at være borger i Danmark og billigere for den offentlige sektor. Første december sidste år blev det obligatorisk fx at melde flytning digitalt, og politikerne er ved at vedtage de mange nye områder, som bliver obligatoriske senere i år,” siger Lars Frelle-Petersen, direktør i Digitaliseringsstyrelsen.

Fokus på brugervenlige løsninger

”Jeg oplever, at danskerne er mere end klar til den nye digitale virkelighed. Men vi skal sikre, at digitale tjenester bliver bedre og dermed opfylder borgernes og virksomhedernes behov. Det er forudsætningen for, at der også reelt opnås gevinster ved den digitale omstilling,” fortsætter Lars Frelle-Petersen.

Behovet for fokus på brugervenlige løsninger bekræftes af den nye undersøgelse fra EU, som overordnet viser, at Danmark er godt på vej med at stille offentlige tjenester til rådighed for befolkningen og virksomhederne. Rapporten anbefaler dog også, at alle EU-lande bliver bedre til at forstå borgernes behov, og dermed bliver bedre til at udvikle og implementere de digitale tjenester.

Som noget nyt vil Europa-Kommissionen i de kommende år måle på offentlige tjenester, der bruges i bestemte livssituationer. I 2012-målingen er der målt i forhold til tre livssituationer: ”Opstart af virksomhed”, ”At miste og søge et job” og ”At studere”. Data fra dette kan indgå i fx videreudviklingen af borger.dk, som også fokuserer på netop konkrete anledninger til kontakt med det offentlige.

Find Europa-Kommissionens pressemeddelelse her.