Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Digital post-brugere klar til at spare det offentlige penge

09-02-2012 Digitaliseringsstyrelsen

En brugerundersøgelse af digital post viser tilfredse brugere, der er glade for løsningen og lægger vægt på, at de kan medvirke til at spare penge for det offentlige.

Der er i dag mere end 2 mio. danskere, der modtager digital post fra det offentlige og af dem har 750.000 brugere tilmeldt sig post fra alle offentlige afsendere i deres digitale postkasse. I 2011 sendte det offentlige 21 mio. breve i digital post.

I en ny brugerundersøgelse svarer 74 %, at de er tilfredse med digital post, og hele 72 % vil anbefale digital post til venner og bekendte.

Og brugerne er ikke bare tilfredse med digital post – de tjekker også postkassen jævnligt. De fleste af digital posts brugere (52 %) logger ind og ser deres post hver måned, mens 29 % tjekker den digitale postkasse hver uge eller oftere.

Brugerne glade for at spare det offentliges udgifter

Digital posts brugere har fokus på, at de med deres digitale adfærd sparer det offentlige for udgifter. Hele 80 % af brugerne i undersøgelsen siger, det er vigtigt for dem at være med til at spare det offentlige for ressourcer ved at bruge digital kommunikation med det offentlige.

"Det glæder mig, at brugerne synes, det er vigtigt, at de ved at bruge en digital løsning som digital post kan bidrage til at spare det offentliges udgifter til papir og frimærker", udtaler vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle-Petersen.

Borgernes kommunikation via digital post betyder væsentlige besparelser, ikke alene på porto og materiale. Myndigheders håndtering af borgernes forespørgsel og betjening bliver også både enklere og billigere. Tidligere analyser estimerer et økonomisk potential i størrelsesordenen 1,1 mia. kr. årligt for hele den offentlige sektor.

Klar til mere digital post

Digital posts brugere er ikke blot tilfredse med løsningen – de er parate til mere. 84 % af digital posts brugere svarer, at tempoet i udviklingen med at modtage flere og flere digitale breve fra det offentlige i den digitale postkasse gerne må gå hurtigere eller, at tempoet passer dem fint. Også ældre brugere (56 år og ældre) er meget tilfredse med tempoet på udviklingen. Hele 82 % er tilfredse med udviklingstempoet eller synes ligefrem, det går for langsomt.   

Rigtig mange borgere bruger allerede i dag digitale løsninger som fx netbank, og sammenlignet med resten af Europa ligger danskerne i den absolutte top mht. at bruge selvbetjeningsløsninger fra det offentlige. I regeringens digitaliseringsstrategi er det målet, at alle borgere, der kan, inden november 2014 har en digital postkasse, hvor de modtager deres post fra det offentlige.

Fokus på brugervenlighed og tilfredshed

Digitaliseringsstyrelsen vil fremadrettet have fokus på at øge antallet af tilfredse brugere yderligere og skabe digitale løsninger, der er lette og ligetil at bruge. I brugerundersøgelsen svarer 69 % af de adspurgte brugere, at de oplever, at digital post er let at bruge. Der vil i den videre udvikling blive lagt stor vægt på at sikre borgere en digital postkasse, der er let at finde rundt i og med letforståelig tekst og menupunkter.

Undersøgelsen er gennemført som en internetbaseret spørgeskemaundersøgelse i december 2011 af brugere på digital post-løsningen.

Fakta om digital post

Digital post er sikker, digital kommunikation med det offentlige. Med digital post kan borgere nemt og sikkert modtage post digitalt, skrive til det offentlige, modtage svar og opbevare posten. 

I dag modtager mere end 2 mio. danskere digital post fra det offentlige. Heraf har 750.000 tilmeldt sig at få alle breve fra det offentlige (fra myndigheder, der anvender digital post). 

Borgere, der bruger digital post, bliver automatisk orienteret via e-mail, når der er ny post fra det offentlige. Ens digitale postkasse følger en gennem hele livet – uanset om man skifter adresse eller e-mail. 

Digital post blev lanceret i 2010 og leveres af e-Boks for Digitaliseringsstyrelsen.

For yderligere information

Geske Fischer-Hansen, mobil: 4090 6073, e-mail: gfh@oes.dk

Læs mere om digital post

http://www.digst.dk/Digitale-loesninger/Digital-post-NemSMS-og-Fjernprint