Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Nu skal danskerne være digitale

30-11-2012 Digitaliseringsstyrelsen

Fra 1. december skal en del af kommunikationen med det offentlige ske via selvbetjening på nettet og ikke ved at stå i kø på rådhuset. Det gælder for eksempel, når danskerne skal melde flytning eller bestille nyt sundhedskort.

I disse dage tager regeringen, regioner og kommuner et skridt nærmere et digitalt Danmark, hvor kommunikationen mellem borgerne og det offentlige skal ske på nettet. Når danskerne for eksempel skal melde flytning, bestille nyt sundhedskort, ansøge om børnepasning samt skrive barn op til skole, skal det foregå digitalt.

Det er blot starten på en større ændring af kommunikationen mellem borgerne og det offentlige, hvor stadig mere kommunikation bliver digital. Målet er, at 80 procent af borgernes skriftlige kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt på udvalgte områder i 2015. Det vil spare det offentlige for mange ressourcer. Når digitaliseringen er rullet helt ud i 2016, forventer den offentlige sektor at spare op til 900 mio. kr. alene ved, at borgerne anvender selvbetjening frem for at udfylde papirblanketter.

"Vi kan kun bruge pengene en gang. Derfor må jeg ærligt sige, at jeg hellere vil bruge vores knappe ressourcer på uddannelse og sundhed end på blanketter, frimærker og papirskubberi. Jeg er derfor glad for, at vi nu tager dette væsentlige skridt mod en mere moderne og effektiv offentlig forvaltning," siger finansminister Bjarne Corydon.

Danskerne er klar til at bruge de nye digitale muligheder. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Internettet er nemlig blevet en naturlig del af de fleste danskeres hverdag, og det gælder i høj grad også de ældre. 90 pct. af den danske befolkning har nu anvendt internettet.

Flere og flere ældre bliver også mere digitale. Blandt de ældste, de 75-89-årige, er der sket en markant stigning blandt dem, der har anvendt internettet fra 27 pct. i 2010 til 42 pct. i 2012.

De nye tal viser også, at NemID, som er afgørende for en sikker digital kommunikation, siden lanceringen i juli 2010 er anvendt mere end en milliard gange.

En mere moderne offentlig sektor til gavn for alle

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:

"Det er skønt som borger at kunne selv – uanset om man er 20 eller 80 år. Jeg oplever, at borgerne gerne tager større ansvar for at betjene sig selv – og dermed være med til at prioritere ressourcer til andre, bedre formål end papirblanketter, frimærker m.v. Borgenes selvbetjening på nettet er et vigtigt led i vores store og ambitiøse arbejde for at modernisere vores fælles velfærd. Lovændringen er et konkret resultat af det arbejde – nemlig et eksempel på, hvordan vi kan bruge vores ressourcer bedre og mere effektivt."

Borgere får hjælp til den digitale kommunikation

Der har i de seneste par uger været stor aktivitet i landets kommuner, hvor borgerne blandt andet er blevet inviteret til orienteringsmøder og it-caféer i borgerservicecentre og biblioteker. Borgerne er blevet informeret om, hvad der sker den 1. december og har haft mulighed for at få hjælp til at bruge computeren til at kommunikere med det offentlige.
Og det har været en stor succes, siger Jacob Bundsgaard, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalg:

"Digitalisering hjælper os til at yde borgerne den bedst mulige service. Kommunerne har gode erfaringer med at kommunikere digitalt med borgerne. Det sker allerede i stor stil. Det er bedre service for borgerne at kunne betjene sig selv digitalt. Hjemme i sofaen, når det passer ind. Vi oplever, at borgerne generelt er positive. De fleste borgere er selvkørende på de digitale løsninger, andre har her i begyndelsen brug for at blive guidet lidt – og så kan vi bruge ekstra tid på dem, der har brug for service på en anden måde."

Kommunerne har ydet en stor indsats for at gøre de digitale løsninger gode og effektive og vil fortsat være parate med hjælp og vejledning til de borgere, der ikke kan selv, så de bliver taget i hånden klik for klik. De, der slet ikke kan anvende de digitale muligheder, har fortsat mulighed for at kommunikere på mere traditionel vis med det offentlige.