Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Myndighederne forbedrer selvbetjeningsløsningerne

19-11-2012 Digitaliseringsstyrelsen

Brugervenlighed og tilgængelighed er nøgleord, når de første bølges selvbetjeningsløsninger skal være klar til den 1. december. Det er de enkelte myndigheders ansvar at sikre dette, og de har fået til opgave at melde til Digitaliseringsstyrelsen, når selvbetjeningsløsningerne er klar. Mange af selvbetjeningsløsningerne finjusteres i skrivende stund, så de kan leve op de fællesoffentlige krav.

Det drejer sig eksempelvis om at sikre et forståeligt sprog og sørge for adgang til hjælpetekster. Desuden er der krav om, at borgeren skal modtage en kvittering og der er krav til blandt andet teknik og design. Samtidig skal selvbetjeningsløsningerne opfylde de internationale standarder for tilgængelighed for handicappede.

Digitaliseringsstyrelsen følger op på manglende brugervenlighed og tilgængelighed i løsningerne på flere måder:

• Digitaliseringsstyrelsen laver et kvalitetstjek af løsningerne, når de klarmeldes af myndighederne.
• Hvis borger.dk’s telefonsupport bliver opmærksom på eventuelle udfordringer i forbindelse med brugervenligheden, vil der blive rettet henvendelse til den myndighed, der har ansvaret for selvbetjeningsløsningen.
• Borgerne får mulighed for at rate og kommentere selvbetjeningsløsningerne på borger.dk i løbet af 2013. Også disse resultater vil blive formidlet til myndighederne.

Borger.dk er ligeledes blevet gjort mere brugervenlig og understøtter nu i højere grad selvbetjening. På borger.dk kan borgerne finde stort set alle tilgængelige selvbetjeningsløsninger, ligesom de kan tilgå deres digitale postkasse og personlige data på Min Side.