Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Et nyt borger.dk klar til meget mere selvbetjening

14-06-2012 Digitaliseringsstyrelsen

Det nye borger.dk rykker danskerne et skridt nærmere det ambitiøse mål om obligatorisk digital kommunikation med det offentlige frem mod 2015.

Tordag den 14. juni relancerer Digitaliseringsstyrelsen borger.dk, der med fokus på brugervenlighed og selvbetjening skal gøre det lettere for danskerne at kommunikere med det offentlige.

Det nye borger.dk vil give borgerne let adgang til de mange selvbetjeningsmuligheder. Og netop selvbetjening er et af omdrejningspunkterne i regeringens digitaliseringsstrategi, der skal sætte fart på digitaliseringen af danskerne.

Nemt at finde – nemt at handle

Det nye borger.dk er bygget op, så der aldrig er mere end tre klik til at kunne betjene sig selv, og selvbetjeningsløsningerne tilgås allerede på forsiden. De mange informationer fra det offentlige er også blevet gennemgået, så de er mere overskuelige og dermed mere præcist og hurtigt kan dække brugernes behov for viden.

Via ’Min Side’ på borger.dk har borgerne fortsat direkte adgang til egne oplysninger om bolig, sundhed, skatteforhold, rettigheder og pligter mv. Borgerne på borger.dk har dermed én samlet indgang til det offentlige, hvilket gør det lettere at være tryg ved og bruge digital kommunikation med det offentlige. Der findes ca. 800 selvbetjeningsløsninger på borger.dk.

”Det er vigtigt, at borgerne kun skal gå ét sted hen, når de skal i kontakt med det offentlige, derfor har vi givet brugervenligheden på portalen et løft – og har både gjort det nemmere, at finde det man søger og handle på det”, siger Jimmy Kevin Pedersen, kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.

Borger.dk er dynamisk, og det er en prioriteret opgave fortsat at videreudvikle portalen i tæt samarbejde med de mange myndigheder og kommuner, som bidrager til portalen hver dag og med inddragelse af brugerne. Blandt andet arbejder Digitaliseringsstyrelsen på at udvikle små videoguides, der på let og hurtig vis kan hjælpe borgerne med at betjene sig selv på nettet.

Se borger.dk

Kontakt information:
Geske Fischer-Hansen, 4090 6073, gfh@digst.dk