Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Tillykke til Udbetaling Danmark

01-10-2012 Digitaliseringsstyrelsen

I dag bliver Udbetaling Danmark søsat og er dermed klar til at overtage en række opgaver fra kommunerne. Fremover vil fx familieydelser som børnecheck blive ubetalt og administreret af Udbetaling Danmark. Det næste halve år følger flere opgaver, bl.a. folkepension og boligstøtte.

Direktør i Digitaliseringsstyrelsen Lars Frelle-Petersen, som har siddet i styregruppen for etableringen af Udbetaling Danmark siger:”I dag er en vigtig milepæl, hvor vi tager et stort skridt i retning af en bedre offentlig sektor med meget mere effektive arbejdsprocesser, som på samme tid vil frigøre mange penge og give borgerne en god service. Jeg er imponeret over den store indsats, som Udbetaling Danmark og kommunerne har lagt i den komplekse omstilling og har derfor stor tiltro til, at opgaven bliver løftet med succes og de store forventede gevinster realiseres.”

Indgang via borger.dk

Det er vigtigt for Udbetaling Danmark, at borgerne kan få løst deres opgaver på en enkel og hurtig måde. Den stigende andel af danskere som foretrækker kontakt med det offentlige via internettet skal fremover kun besøge én hjemmeside. Alle selvbetjeningsløsninger som vedrører Udbetaling Danmarks opgaveområder vil nemlig fremover kun kunne tilgås på borger.dk.

Lars Frelle-Petersen siger: ”Danskerne har i stigende grad lært, at det er på borger.dk, at man nemt og sikkert kan få løst sine ærinder med det offentlige. Det er derfor en rigtig god beslutning, at alle relevante selvbetjeningsløsninger nu er samlet ét sted, nemlig på borger.dk.”

Flere og bedre selvbetjeningsløsninger på vej

Udbetaling Danmark har i første omgang primært fokuseret på opgavesplittet til kommunerne og etableringen af de fem centre, hvor der skal samles ca. 1300 medarbejdere frem mod den 1. marts 2013. I løbet af de kommende år vil der dog også skulle ske en større modernisering af de underlæggende it-systemer. Dette vil bl.a. gøre en stor forskel for standardiseringen af relevante selvbetjeningsløsninger samt brugervenligheden i disse løsninger.

Lars Frelle-Petersen er glad for den nye og stærke samarbejdspartner: ”Udbetaling Danmark er en dygtig og vigtig medspiller i den ambitiøse modernisering og digitalisering af Danmark. Vi har nået en vigtig milepæl, men der er masser af yderligere effektiviseringsmuligheder, som vi skal gribe sammen med kommunerne og Udbetaling Danmark de kommende år.”

Mere information

 

ATP leverer teknisk og administrativ bistand til Udbetaling Danmark og er også arbejdsgiver for de medarbejdere, der overføres fra kommunerne. Læs mere om Udbetaling Danmark.