Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

De offentlige digitale løsninger slår nye rekorder

15-03-2012 Digitale løsninger


Med danskernes interesse for, om de har fået penge tilbage i skat, er der slået endnu et par digitale rekorder. 2,5 millioner danskere har på den første uge logget på for at se deres årsopgørelse, 63 pct. af dem har logget på med deres NemID og borger.dk har haft mere end 385.000 besøg alene i uge 9.

Digitaliseringen af den offentlige sektor bygger på mange års indsats for at bygge en solid infrastruktur. Udbredelsen af løsninger som NemID og borger.dk stiger år for år og er efterhånden blevet en naturlig del af mange borgeres hverdag.

Direktør Charlotte Münter fra Digitaliseringsstyrelsen, som bl.a. har ansvaret for infrastrukturen, siger i den forbindelse:

”For hver måned der går, kan vi se, at danskerne i stigende grad tager de digitale løsninger til sig. Og når man først er i gang og har haft en god oplevelse på fx kommunens hjemmeside eller på borger.dk, ser det ud til, at man gerne kommer igen. På den måde har trafikken på fx borger.dk været støt stigende siden 2007,” og fortsætter:

”Denne udvikling varsler godt for de store ambitioner om flere og bedre digitale selvbetjeningsløsninger. Til gavn for både den enkelte borger og de myndigheder, som betjener dem.”


Tal og fakta

NemID: Nøglen til det offentlige
Mere end 3,6 mio. danskere har NemID, og frem til februar 2012 er NemID blevet anvendt mere end 630 mio. gange som adgang til netbank og det offentlige. Den seneste tilfredshedsundersøgelse viser, at 90 % af brugerne er tilfredse med deres digitale nøgle til det offentlige.

Flere og flere bruger NemID til at ordne sager med det offentlige. I februar 2011 blev NemID brugt til log-in på offentlige hjemmesider 2.675.637 gange. I februar i år var tallet vokset til 8.794.474 log-in med NemID – altså mere end en tredobling.

NemLogin: Ét fælles nøglehul
En væsentlig forudsætning for, at den enkelte borger kan bevæge sig nemt i det offentlige digitale univers er etableringen af det fællesoffentlige ’nøglehul’, NemLogin. Når du har logget dig på borger.dk, kan du fx gå videre til SKAT uden at møde yderligere skærmbilleder eller indtaste yderligere oplysninger. Og for den enkelte myndighed er det nemt og billigt at sikre adgangsforholdene til deres løsninger.

I den første uge, hvor SKAT åbnede for at borgerne kunne se deres årsopgørelse, skete der et yderligere ryk i anvendelsen af både NemID og NemLogin. Ca. 1,6 million borgere brugte deres digitale nøgle og nøglehullet, inden de fik spændingen udløst, om de fik penge tilbage i skat. Det er ca. to tredjedele af besøgene hos SKAT og er 23 % mere end samme tid sidste år. En tredjedel bruger dermed fortsat SKAT’s egen Tast-Selvkode.

Det digitale univers borger.dk
En anden central forudsætning for fremtidens digitale Danmark er, at borgerne kan få adgang til alle deres informationer i samme brugervenlige univers.

Borger.dk indeholder lige nu adgang til 600 selvbetjeningsløsninger, fx digital post, anmeldelse af flytning hos kommunen, ansøgning om børnebidrag, opskrivning til daginstitution og meget mere. Desuden samler ’Min Side’ borgerens personlige oplysninger om blandt andet skat, sundhed, bolig og økonomi.

Januar er den måned, hvor der er flest besøgende på borger.dk, fordi der typisk er en række offentlige ydelser der har stor betydning for borgerne i netop denne måned - fx udbetaling af ældrecheck og ændring af takster ift boligstøtte. Derudover er der typisk øget flyttet aktivitet i januar, der medfører et behov for information fra og kontakt til det offentlige.

Mens SKAT trækker masser af brugere til årsopgørelsen, kan også borger.dk se en stigning i trafikken. Uge 9 slog alle rekorder og var den uge siden lanceringen i 2007 med flest besøgende. Mere end 385.000 danskere besøgte i den uge borger.dk.


Mere information

Hvis du vil vide mere om anvendelsen af de digitale løsninger, er du velkommen til at kontakte kommunikationsrådgiver Geske Fischer-Hansen, 4090 6073 / gfh@digst.dk.