Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Kampagne lanceres: Mindre papir i det offentlige og bedre velfærd

19-11-2012 Digitaliseringsstyrelsen

Frem mod 2015 bliver det offentlige Danmark mere digitalt, og det vil spare samfundet for mange skattekroner og give borgerne ny og bedre service.

Digitaliseringen betyder konkret, at danskerne fra 1. december er forpligtet til at benytte en række offentlige selvbetjeningsløsninger, når de fx bestiller sundhedskort, melder flytning eller skriver op til skole eller vuggestue. Derfor lancerer det offentlige Danmark nu en kampagne, der skal forberede danskerne på det digitale møde med det offentlige.

For flertallet er internettet en naturlig del af hverdagen. Det gælder både, når vi booker rejser, overfører penge i netbank eller tjekker årsopgørelsen. 3,7 millioner danskere har allerede NemID med offentlig digital signatur, og fra 1. december skal de til at bruge det endnu mere, når de skal melde flytning, bestille nyt sundhedskort og skrive barn op til skole, SFO eller børnepasning.

”Det er et vigtigt skridt i retningen af et digitalt offentligt Danmark, hvor borgerne bliver mere uafhængige af åbningstider og personligt fremmøde. Mange danskere bruger allerede nu borger.dk og kommunernes hjemmesider, fordi det er en hurtig og nem måde at få ordnet sine praktiske gøremål og komme i kontakt med det offentlige.  I de kommende år bliver den digitale borgerservice endnu bedre, og vi skal have mange flere til at bruge de offentlige digitale tilbud,” siger finansminister Bjarne Corydon (S).

For hver blanket, som ikke skal tastes ind på computeren og for hvert brev, som ikke skal have frimærke på og i postkassen, sparer den offentlige sektor penge. Målet er, at 80 procent af borgernes kommunikation med det offentlige skal foregå digitalt i 2015, hvilket vil spare samfundet for milliarder skattekroner. Alene forældrene til en årgang 0-klasser, som skriver deres børn op digitalt til skole, vil spare samfundet for ca. 16 mio. kr.

De digitale vaner skal ændres
Kampagnen skal hjælpe borgerne på vejen til mere digital service. Kommunerne står klar, men borgernes vaner kan være svære at ændre.

”Vaner er svære at ændre. Derfor er det en vigtig milepæl, at vi nu sammen med regeringen klart siger til danskerne – at dem der kan betjene sig selv digitalt, også skal gøre det,” siger KL’s formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalg Jacob Bundsgaard.”Kommunerne yder en stor indsats for at gøre de digitale løsninger gode og effektive og glæder sig til at møde danskerne endnu mere på nettet. Samtidig er kommunerne parate med hjælp og vejledning til de borgere, der ikke kan selv. Alle danskere skal have den service, der er nødvendig,” fortsætter han.

Fakta

Fakta om digitaliseringen af det offentlige Danmark
Regeringen, kommunerne og regionerne har vedtaget en ambitiøs fællesoffentlig digitaliseringsstrategi frem mod 2015. En af de helt centrale målsætninger i strategien er, at 80 pct. af al relevant kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder i 2015 skal foregå digitalt. I dag er det kun 40 pct. af sagerne, der bliver ordnet via digitale selvbetjeningsløsninger.

Det sker pr. 1. december 2012
Fra 1. december skal danskerne anvende følgende selvbetjeningsløsninger til at ordne deres ærinder i det offentlige: • Meld flytning • Bestil nyt sundhedskort og EU-sygesikringskort • Ansøg om børnepasning • Skriv op til skole og SFO • Tilbagebetaling af SU • Ansøg om Uddannelseskort og HyperCard • Betal for jagttegn, jagtprøve og riffelprøve • Book en lejrplads eller aktiviteter på Naturstyrelsens arealer • Tilmeldingen til ungdomsuddannelser og ansøgning til videregående uddannelser (optagelse.dk).

Digital post
Det er endnu frivilligt for borgere og virksomheder at have en digital postkasse. Men Folketinget har vedtaget en lov, som betyder, at alle borgere over 15 år, som ikke allerede er tilmeldt digital post, automatisk får tildelt en digital postkasse den 1. november 2014. Digital post har fra 1. juli 2012 haft den samme retsvirkning som papirbreve.

Danskerne er klar til et mere digitalt samfund
Tal fra Danmarks Statistik (2011) viser, at 82 % af befolkningen mellem 16 og 89 år er på internettet dagligt eller ugentligt. Mere end 3,7 mio. danskere har i dag NemID med offentlig digital signatur. (2012)

Der er hjælp at hente
Den gruppe af borgere, som har brug for hjælp og støtte til at gå ind i den digitale verden, skal opleve at få denne i borgerservicecentret, biblioteket eller i de såkaldte datastuer. Hvis en borger trods hjælp og vejledning ikke kan bruge en digital selvbetjeningsløsning, er det muligt at indgive ansøgningen, anmeldelsen eller indberetningen på en anden måde end digitalt – og hvis der er særlige hensyn, som taler for det, kan man helt blive undtaget fx digital post.

Læs den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi