Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

Ombudsmanden om myndigheder uden eget CVR nummer

03-12-2014 Digital Post barriere

Ombudsmanden har i et brev til Digitaliseringsstyrelsen bemærket, at det i Digital Post indbakken skal være synligt for borgerne, hvilken specifik myndighed borgerne skriver til og modtager breve fra, og at det forvaltningsretligt ikke er tilstrækkeligt, at navnet på en organisatorisk overordnet myndighed fremgår.
 
En del myndigheder uden eget cvr-nummer er i dag tilsluttet Digital Post på en sådan måde, at borgere, der modtager post fra myndigheden, i meddelelsernes emnefelt alene kan se navnet på den overliggende myndighed, der har eget cvr-nummer. Det er ifølge ombudsmanden ikke tilstrækkeligt.

Det er i Digital Post-løsningen muligt at sikre, at navnet på undermyndigheder fremgår i borgernes indbakke. Det kan afhængigt at myndighedernes konkrete opsætning både ske automatisk og manuelt.
 
Digitaliseringsstyrelsen skal hermed anmode om, at I foranlediger, at jeres tilslutning til Digital Post og evt. arbejdsgange tilpasses, så navnene på myndigheder uden eget cvr-nummer fremgår af de meddelelser borgerne modtager.
 
Hvordan gør man?
Tilpasning af systemerne, så undermyndighedens navn fremgår afhænger af, hvordan myndighedens systemer er sat op. I vejledningen ” Opret og vedligehold afsendersystemer i Digital Post”, er der hjælp at hente:
http://www.digst.dk/digitalpostvejledninger
 
Se særligt afsnit 2.4. ”Note: Myndigheder uden eget cvr-nummer – navngivning af afsender”, hvor det fremgår, hvordan underliggende myndigheder bør navngives og oprettes, så borgere og virksomheder kan se, hvem de har modtaget breve fra.
 
Derudover vil jeg for en ordens skyld blot nævne, at der er god grund til i praksis at teste, om navngivningen af meddelelserne ser ud som ønsket hos modtagerne. Det nemmeste er i den forbindelse at sende en meddelelse til en medarbejders private digitale postkasse.