Hvad er kravene til brug af forretningsmæssige kvitteringer (business reject)?

De offentlige myndigheder er forpligtede til at kunne sende en Forretningskvittering, såfremt der er fejl i den fremsendte faktura.

De offentlige myndigheder er i henhold til bekendtgørelsen omkring OIOUBL forpligtede til at kunne sende en Forretningskvittering, såfremt der er fejl i den fremsendte faktura.

Som minimum skal den offentlige myndighed kunne sende kvittering i følgende tilfælde:

  • Profilfejl – hvis der fremsendes en faktura med en profil, myndigheden ikke understøtter
  • Schematronfejl – hvis den fremsendte faktura ikke lever op til OIOUBL-schematronvalideringen
  • Fakturafejl - business reject, forretningsmæssige fakturafejl

Afvisning af en faktura som følge af forretningsmæssige fejl i en faktura (business reject) skal som det fremgår også kunne sendes som en ApplicationRespons til leverandøren. Afhængig af situationen kan der dog være tilfælde, hvor det er mere hensigtsmæssigt at respondere af andre kanaler, f.eks. telefonisk, direkte med den kundeansvarlige.

Leverandøren skal, hvis han sender med profilen BilSim, være klar til at modtage en ApplicationRespons på alle tre niveauer, og er forpligtiget til at forholde sig til indholdet.