Brugeroplevelsen af den digitale service er omdrejningspunktet

Danskerne er i stort omfang på de digitale kanaler og kommunikerer digitalt med det offentlige. I de kommende år skal den samlede brugeroplevelse af de digitale services derfor gøres endnu bedre. Her spiller borger.dk en central rolle.

Danske borgere kender og bruger i stor udstrækning borger.dk. I 2017 havde borger.dk over 32 millioner besøg – eller gennemsnitligt over 2,5 millioner besøg hver måned. Og besøgstallet stiger stadig.  

Pr. 1. november 2014 fik danskerne 'Digital Post' på borger.dk, hvor de kan læse og sende digital post til og fra det offentlige og modtage post fra private virksomheder.

Porten til 2000 selvbetjeningsløsninger

Borger.dk understøtter myndighedernes forretning og digitale kontakt med borgerne. På borger.dk har borgerne adgang til ca. 700 artikler med informationer om regler og rettigheder. Og portalen er i dag udstillingsvindue for omkring 2000 kommunale og statslige selvbetjeningsløsninger. Man kan fx skrive sit barn op til daginstitution, anmelde flytning, søge om pension mv.

"Myndighederne har stadig ansvaret for deres egne selvbetjeningsløsninger og varetager den konkrete dialog med og betjening af borgerne. Borger.dk understøtter myndighedernes kerneforretning, fordi den fælles indgang gør det lettere for borgerne at finde rundt i det offentlige", siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen, Helle Junge Nielsen, med ansvar for borger.dk, og fortsætter:

”Borgerne kender ikke altid snitfladerne mellem offentlige myndigheder og er ikke nødvendigvis klar over, hvilken myndighed, der varetager en konkret opgave. Her er en fælles digital indgang til det offentlige af stor værdi for den enkelte, fordi vi kan samle information på tværs af myndighederne,” forklarer hun.

Borger.dk centralt led i samlet brugeroplevelse

Konkret arbejder Digitaliseringsstyrelsen med at anskue danskernes digitale kontakt med det offentlige ud fra et samlet fokus på ’brugeroplevelsen’. Det vil sige lige fra borgeren har et behov – fx at skrive sit barn op til skole, over viden om, at dette behov skal løses på nettet, til at behovet bliver opfyldt. 

"Borger.dk er et centralt led i at sikre den samlede brugeroplevelse, fordi det er her, borgerne ofte vil klikke ind for at få information og tilgå en selvbetjeningsløsning, og derfor skal vi alle til stadighed arbejde med at forbedre alle led i den digitale service,” siger Helle Junge Nielsen.

"Borgerne skal nemt kunne danne sig et overblik og guides videre til de relevante myndighedsområder og tilbud, og her er brugervenlighed på borger.dk helt afgørende, så borgerne let kan navigere rundt og finde de relevante informationer og selvbetjeningsløsninger.

Den samlede brugeroplevelse inkluderer bl.a. lette og intuitive brugerrejser, tilgængelighed, et klart sprog, et hensigtsmæssigt og overskueligt design, og at borgerne bliver præsenteret for deres egne personlige data, hvor det er relevant", slutter Helle Junge Nielsen. 

Et mere personaliseret borger.dk

Som et led i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, skal borger.dk også fremover i højere grad have mere personaliseret og skræddersyet indhold, hvor borgerne bliver præseteret for data, der er relevante for den enkelte borgers aktuelle livssituation. 

På den måde kan borgerne danne sig et overblik over, hvilke data myndighederne har om dem, og dermed få en større indsigt i sager, ansøgninger, ydelser og relationer med offentlige myndigheder.