Hvilke løsninger er omfattet?

Det er den enkelte myndighed, der skal vurdere, hvilke af deres onlinetjenester og brugssituationer, der kan være relevante for borgere og virksomheder i andre lande, og som dermed er omfattet af eIDAS-forordningen.

Forordningen gælder alene virksomheder etableret i et andet land og EU/EØS-borgere med bopæl i et andet land. Bor man i Danmark, skal man benytte danske digitale tjenester og logge på med NemID. Det samme vil gælde for udenlandske virksomheder, som er optaget i CVR.

Eksempelvis vurderes Optagelse.dk at have klar grænseoverskridende relevans, da studerende fra andre EU/EØS-lande her har mulighed for at søge optagelse på en dansk uddannelse. I den anden ende af spektret vurderes ’Søg boligstøtte’-løsninger ikke at have grænseoverskridende relevans, da boligstøtte kun tildeles borgere, der har bopæl i Danmark. Tilsvarende er der tjenester, som pga. lovgivningen ikke er relevante for udlændinge. Det gælder fx ’Skilsmisse’-løsninger, som altid skal søges i det land, hvor man har bopæl.

Forordningen gælder kun selvbetjeningsløsninger, hvor en borger eller medarbejder i en virksomhed selv kan betjene sig i en offentlig løsning. Det gælder ikke administrative løsninger hos den enkelte myndighed, hvor en medarbejder som led i sit arbejde logger på en løsning.

Klik dig videre i menuen til venstre for at læse mere om, hvilke udenlandske eID der skal anerkendes, og hvad den udenlandske bruger skal have adgang til.