Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.

Vi begynder dog først, når du klikker dig videre til næste side.

Læs mere om cookies

 

9 ud af 10 danskere kender borger.dk - og tilfredsheden er høj

12-01-2015 Digitaliseringsstyrelsen

Digitaliseringsstyrelsen afsluttede 2014 med at måle danskernes kendskab til og tilfredshed med borger.dk. Konklusionen er, at kendskabet til borger.dk er stort, og at langt de fleste af brugerne har gode erfaringer med portalen

82 pct. er enige eller meget enige i, at helhedsindtrykket på borger.dk er positivt. Det viser en tilfredshedsundersøgelse fra december måned, og det er det højeste tilfredshedstal, der nogensinde er målt på borger.dk. Samtidig er kendskabet til borger.dk ganske højt. I gruppen af borgere fra 18-69 år kender 90 pct. borger.dk. Det er en stigning på 9 procentpoint siden 2013. Tager man borgere over 70 år med, er tallet 88 pct.

Borger.dk samler borgerrettet information på tværs af myndigheder og giver aktuelt adgang til ca. 1.900 selvbetjeningsløsninger. Nogle af de mest populære løsninger er ansøgning om boligstøtte, anmeldelse af flytning og valg af læge, som alle er blevet gjort obligatoriske at anvende de seneste år. Derudover kan borgerne via borger.dk læse deres digitale post, og det er der rigtig mange, der vælger at gøre. I december måned var der over 700.000 besøg på Digital Post på borger.dk. 

Unge mest positive
De unge har både størst kendskab til borger.dk og er mest tilfredse med portalen: 92 pct. af de 18-29-årige kender borger.dk, og blandt de unge borgere svarer 89 pct. at de har et positivt helhedsindtryk af borger.dk. 

Når man skal have overblik over sit studielån eller ændre på tilbagebetalingsplanen, foregår det på borger.dk, og det kan være én af grundene til, at de unge er fortrolige med portalen. 

Hvert fjerde besøg fra mobil enhed
Besøgene fra mobile enheder er relativt højt på borger.dk. I december måned var der ca. 1,8 mio. besøg på borger.dk, og heraf var 23 pct. af besøgene fra en mobiltelefon eller tablet. 

Med lanceringen af en mobil version af NemID er det blevet muligt at tilgå en række selvbetjeningsløsninger fra en mobil enhed. Det gælder bl.a. for FerieKonto, hvilket man kan se i statistikken. I december måned var der således omkring 30.000 besøg med det formål enten at tjekke, hvor mange feriepenge man har eller at få feriepengene udbetalt.

Kontorchef Helle Junge Nielsen mener, at de positive tal blandt andet afspejler, at Digitaliseringsstyrelsen har et stadig større fokus på at optimere brugervenligheden på portalen: 

”Vi kan selvfølgelig hele tiden optimere og gøre portalen bedre, men alt i alt er vi godt tilfredse med, at så mange borgere har et positivt helhedsindtryk af borger.dk. Det sætter en streg under, at det nytter hele tiden at stræbe efter en høj kvalitet i den offentlige digitale service. Særligt bemærker jeg, at de unge i stigende grad har taget borger.dk til sig, og det lover jo godt for fremtiden.”

Borger.dk skal skabe overblik
Det næste skridt i retning af yderligere optimering af brugeroplevelsen på borger.dk bliver taget i slutningen af marts måned, hvor en opdateret version af portalen bliver offentliggjort. Borgere vil bl.a. opleve, at man på oversigtssider kan finde selvbetjening og artikler på tværs af områder – fx hvis man venter barn eller skal pensioneres. Målet er, at man som borger får hjælp til at komme hele vejen rundt om et emne – og også får oplysninger og services, som man ikke vidste, at man havde brug for.  

”Borgerne skal føle, at de får noget ekstra på borger.dk. At de bliver klogere på deres egen situation og at de ikke skal have overblik over myndigheder, regler og selvbetjeningsløsninger; for det overblik skaber vi for dem.”, slutter Helle Junge Nielsen.